söndag 17 februari 2019

Vad gör maten, det vi stoppar i munnen, med oss....egentligen?

Jag tycker detta med mat är skit intressant, inte bara hur det smakar, utan vad som HÄNDER i oss när vi äter vissa saker? Vad GÖR den med oss egentligen?
Jag har verkligen förstått att det gör STOR skillnad vad man äter, hur man äter, när man äter.
Har själv ätit mig frisk från magproblem, trötthet, humörsvängningar o.s.v.
Jag led i många år av magproblem, magknip, halsbränna, sura uppstötningar som jag höll i schack med hjälp av diverse syradämpande läkemedel.
Men att ha det på det viset är skitjobbigt och sliter både på en själv och omgivningen, man får springa på toan direkt efter varje måltid t.ex. Var hos flera olika läkare, men dom är verkligen dåliga rent ut sagt på magproblem, fick en egentligen diffus diagnos...IBS...(Irritable Bowel Syndrome) Vilket inte egentligen är en sjukdom, utan ett tillstånd som man misstänker är en pyrande inflammation som finns i tarmen, som vars symptom liksom kommer o går lite.
Jag tänkte i alla fall att, fasen, så kan jag inte ha det!!!!!
Jag börja bli lite nyfiken på vad kan JAG själv göra åt detta? Fick syn på en bok då, (fanns inte lika mycket att googla på för 10 år sen när jag började min resa) som Fredrik Paulun, näringsfysiolog, skrivit som heter "Sanningen om GI"....och började förstå och känna att fasen, det här måste jag prova, att liksom börja tänka lite på vad jag stoppar in i munnen. Läste flera böcker han skrivit och började sedan att förverkliga det som det stod om där i böckerna, näringsfysiolog, måste ju veta vad kroppen mår fint av.
Jag faktiskt började 2 första veckorna med att utesluta kolhydrater helt, och slutade dricka mjölk, var storkonsument av mjölk. Alltså tog bort socker, vitt mjöl och mjölk, dock åt jag ost, men inga mängder.  Vilken förvandling....oj oj...efter bara 2-3 veckor, ingen magknip, ingen halsbränna, slutade med syradämpande läkemedel då, och har inte tagit det sen dess. Gick ner nästan 20 kg på ett år....
Shit!!!! Jag har "botat" mig själv....fixat mina magproblem själv, efter alla dessa läkarbesök!!
Varför kan inte läkare lära sig lite om kost i sin utbildning? Ska det vara såhär...så många som lider i onödan känner jag!
DINA matvanor gör sån otrolig skillnad på hur du mår.
OCH...det är där JAG kommer in i bilden, som en hjälp, ett stöd, när DU behöver hjälp att nysta i vad som gör att DU kanske har problem med vad som kan vara kostrelaterade problem!

Jag vill bara sprida vidare till alla att man har makten att påverka hur man mår, genom att ändra, ta bort, lägga till i maten du äter, för det gör skillnad. Din energi ökar, du blir mer alert, du sover bättre, blir lugnare, och får därmed mer harmoni i livet!

Du är värdefull och är värd att må bra, glöm inte det!

Vad du äter, hur du äter och när du äter har betydelse, och förstå att vi alla är olika, så finns ingen fix som gäller alla, man behöver se på varje individ för sig, hur ser ditt liv ut? Man behöver se på helheten för varje människa!

Jag vill verkligen att INGEN ska behöva må dåligt p.g.a. det man äter. Man har ett val!
Men för att kunna välja hälsa behövs upplysning!!!!
Och här finns jag!

Ät bra, må bättre, skit i socker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar