torsdag 2 maj 2019

Är du ätstörd?

Jag tror att väldigt många är lite ätstörda, då menar jag inte om du har en diagnos på ätstörning, utan mer det där med kompensationstänk.
Att t.ex. nu blev det en spontanfika helt oplanerad som jag inte borde, får lite dåligt samvete, och bara måste gå, springa "av mig den" illa kvickt, kan till och med bli lite ångestfyllt av det.
"På lördag är det kalas", då kanske du håller igen väldigt för att kunna äta, dricka där på kalaset med mindre dåligt samvete.
Tänker lite sån "ätstördhet", är väldigt vanligt och utbrett tror jag, känner igen mig själv där också, har varit där....så vet hur det kan vara. Men när jag blivit medveten om hur det funkar, så är jag mycket mer avslappnad i detta.
Känner att för att komma dit och vara avslappnad i att kunna äta det där som du vet inte är så bra för dig, egentligen, så behöver du bli medveten om hur din kropp fungerar, det gör jättemycket för motivationen och det gör det lättare att stå emot frestelser.
Du möts ofta av frestelser, det är bara så, ställ dig frågan varje gång, behöver jag den/det där?
Behöver min KROPP det där? Oftast är ju svaret nej, och lättare att stå fast vid nej när man har medvetenhet, kunskap och därmed en bra motivation.

Jag tänker att det är bra att flytta fokus från vikt och bränna fett, och istället ha fokus på att MÅ BRA, känna sig pigg och frisk, så kommer vikten att rätta sig efter det du äter.
Ät BRA för att MÅ BRA och inte äta enbart för att tappa vikt, vinner du enormt på i längden, viktminskning som tar längre tid, är nästan alltid den som är hållbar.
Tänk på följande scenario, du fokuserar på vikten, du börjar äta jättebra, tagit reda på vad som är fettförbrännande, du bestämmer dig för att väga dig efter två veckor, du har varit jätteduktig, du känner dig jättepigg, mår bra, men.....du ställer dig på vågen...inget har hänt med vikten!! DÅ är det väldigt lätt att ge upp, att glömma att du faktiskt mår så bra, har energi o.s.v. Därför känner jag att du skulle göra dig en större tjänst om du fokuserar på välmåendet, energin du fått av bra med näring, och fina byggstenar. Jag lovar, du kommer att gå ner i vikt, men ha inte så jädra bråttom. Låt energin komma, välmåendet, piggheten, sen kommer kilon att rasa, och hålla sig borta!!!!

Ett bra sätt att slippa ångest över att äta en pizza t.ex. är ju att planera in sådana tillfällen som du vill äta det där som du kanske vet inte är så bra, då är det lättare att vara avslappnad i det, och inte känna att du behöver kompensera före eller efter. Äter du bra innan, och sen fortsätter äta bra efter det där lite sämre, så är det lättare att vara avslappnad med det, alltså ät, släpp, glöm och gå vidare.

Du kan gå ner i vikt genom att äta vad fasen som helst egentligen, finns många dieter som: Ananasdieten, banandieten, ja finns hur många knasdieter som helst, du kan tappa kilon genom att äta vilket skit som helst och träna som en idiot, men det där håller ju inte i längden.
Du behöver ingen "quickfix", för det håller inte, det som ÄR hållbart är en förändring över tid, små förändringar, i din takt, lär dig vad som funkar för dig. Snabba fixar resulterar nästan alltid i mer viktuppgång i längden, så sluta banta och ät BRA MAT mestadels av tiden istället.
DET vinner du på!!!
Många tror att man kan äta vad som helst, bara man förbränner det, men är det så? Det beror ju på om du bara tänker på din vikt, eller om du vill må bra. Vill du MÅ BRA, så behöver du äta det som kroppen behöver, det vill säga NÄRINGSRIK mat och det som bygger din kropp.
Smal är inte lika med hälsa, du kan vara som en pommes frites, fet och smal, alltså fet på insidan, i ådror, kärl och bland organen, och slank på utsidan.
Men kom ihåg också att inget behöver vara perfekt hela tiden, man måste inte bli nördig, man kan rucka på en del, så länge man inte släpper taget helt och faller tillbaka, men risken är betydligt mindre att falla i gropen, om du ser till att vara medveten om vart gropen är!! Väldigt mycket vunnet på att tänka typ 80-20, 80% bra och hälsosam mat, 20% som är bra för själen.
Tyvärr äter många idag lite tvärtom.....
Så, jag säger det igen....Ät bra, Må Bättre!! Och ta hand om dig, för det är du verkligen så värd!

3 kommentarer: